Vitamine și minerale necesare pentru un organism sănătos: tot ce trebuie să știi despre acestea

vitamine si minerale

O alimentație bogată în vitamine și minerale este absolut necesară pentru un organism sănătos. Deficitul acestora din corp duce la diverse afecțiuni, iar unele dintre acestea pot fii chiar fatale. Iată care sunt cele mai importante vitamine și minerale de care ai nevoie. Și, de asemenea, ce alimente trebuie să consumi pentru a-ți asigura necesarul acestor vitamine și minerale.

De ce trebuie să consumi vitamine și minerale

Alimentele sunt combustibilul corpului, dar trebuie să știi că foarte importantă este calitatea acestui așa zis „combustibil” pentru organism. Alimentele lipsite de nutrimente, consumate în mod frecvent vor duce la deficit de vitamine și minerale necesare pentru un organism sănătos. Însă, consumul unei diete echilibrate care conține fructe, legume, cereale integrale și grăsimi sănătoase este necesar. În felul acesta vei oferi corpului tău o gamă de vitamine și minerale de care are nevoie pentru o bună funcționare.
Iată 10 dintre cele mai importante vitamine și minerale necesare pentru un organism sănătos.

fructe

Cele mai importante vitamine și minerale indispensabile sănătății

Beta caroten

Cu siguranță ai auzit de importanța antioxidanților asupra organismului, dar mai trebuie să știi și din ce alimente îi poți asimila. Unul dintre cele mai importante tipuri de antioxidanți este beta-carotenul. Acesta, odată ajuns în organism se transformă în vitamina A. Acest compus îl poți asimila din mai multe fructe și legume precum morcovi, cartofi dulci, ardeii grași portocalii, porumb, dovleac, caise, pepene galben și roșu și altele. În special din legumele de culoare galbenă și portocalie. Și roșiile conțin beta-caroten, ridichile și sfecla.

Citește și: Alimente cancerigene de care trebuie să te fereșți

Atenție la suplimentele pe bază de beta-caroten!

Însă, totodată trebuie să știi că excesul acestuia poate duce la schimbarea culorii pielii. Anumite părți ale pielii se pot îngălbenii. În alte situații pot să apară dureri articulare sau amețeli. Cu siguranță nu vei abuza de beta-caroten, indiferent câte fructe și legume bogate în el vei consuma. Totuși, trebuie să fii atent dacă vei decide să îl iei ca supliment, avertizează specialiștii. Beta-carotenul este foarte eficient în protejarea pielii de radiațiile ultraviolete. Se știe că acestea pot duce la îmbătrânirea prematură a pielii, pot cauza arsuri solare sau chiar apariția cancerului de piele. Astfel că, o dietă corespunzătoare și bogată în beta-caroten va oferi protecție pielii tale protejând-o de radicalii liberi .

beta-caroten-morcovi

Calciu

Calciul este bun pentru dinți și oase, toată lumea știe lucrul acesta, dar câți dintre noi știm sigur că asimilăm suficient calciu în dieta noastră zilnică? Toată lumea știe că acest mineral se găsește din abundență în produsele lactate cum ar fi laptele, brânza și iaurtul. Însă, cei care nu consumă astfel de alimente îl pot asimila din altele cum ar fi varza sau conservele de sardine, somon, semințe, precum cele de susan care sunt foarte bogate în calciu, dar și fasole, linte, frunzele verzi.

De asemenea, poți alege să iei un supliment de calciu, deși, în acest caz, se recomandă să iei și un supliment de vitamina D pentru a îmbunătăți absorbția calciului. Cu toate că acest mineral este absolut necesar pentru un organism sănătos, cei care au probleme cu calculii renali sau femeile cu vârsta peste 70 de ani ar trebui să întrebe medicul înainte de a lua suplimente pe bază de calciu. Acest lucru este valabil și în cazul altor vitamine și minerale.

calciu

Vitamina D

Dintre acele vitamine și minerale necesare unui organism sănătos se numără și vitamina D. Așa cum spuneam mai sus, aceasta este esențială pentru absorbția și fixarea calciului în organism. Așadar, alături de calciu, vitamina D ajută la formarea oaselor și la menținerea lor sănătoase. Iar pentru asimilarea vitaminei D nimic nu este mai indicat decât expunerea la soare. Dar, atunci când nu este posibil acest lucru îl poți asimila din alimente cum ar fi laptele îmbogățit sau fortificat, cum i se mai spune. De asemenea, din peștele gras, dar poți apela și la suplimente pe bază de vitamina D.

Acid folic sau vitamina B9

Printre acele vitamine și minerale indispensabile unui organism sănătos se numără și vitamina B9. Se mai numește și acid folic și este prescrisă în mod regulat femeilor gravide sau care intenționează să rămână însărcinate, deoarece ajută la dezvoltarea fătului. Vitamina B9 este benefică în creștere și la prevenirea deficiențelor tubului neural. Dar, acidul folic este vital și pentru persoanele care nu sunt însărcinate.

Poate ajuta la reducerea riscului de apariție a mai multor boli care pun viața în pericol, cum ar fi bolile de inimă, cancerul de sân, anemia și deteriorarea creierului la vârstele înaintate. Acidul folic este prezent în mai multe alimente, în special în verdețuri, leguminoase, citrice sau în gălbenușul de ou. Poți obține, de asemenea, o doză de acid folic din cerealele fortificate, pentru micul dejun, pâine sau din paste. Bineînțeles, poate fi luat și ca supliment alimentar.

vitamina B9 sau acidul folic

Fier

Fierul este un mineral ideal care ajută celulele roșii din sânge să funcționeze la capacitate maximă. Lipsa acestuia duce la anemie și ulterior la alte afecțiuni. Poți obține doza zilnică de fier consumând o mulțime de legume cu frunze verzi, carne slabă, fructe de mare și nuci, dar cea mai bună sursă de fier se găsește în organele animalelor. De aceea, în cazul deficitului de fier se recomandă consumul de ficat de miel, vițel, de pasăre, dar și spanac sau sfeclă roșie, din abundență.

În cazul femeilor însărcinate este necesar un supliment de fier, de asemenea, și în cazul celor anemici. Cu toate acestea, nivelul de fier de care are nevoie o persoană depinde în mare măsură de vârstă, sex și starea de sănătate, deci este întotdeauna cel mai bine să primești o recomandare de la medic dacă intenționezi să iei suplimente. Lucru valabil și în cazul celorlalte vitamine și minerale.

fier

Potasiu

Lucrând în armonie cu sodiul, potasiul este responsabil pentru scăderea riscului de a dezvolta boli de inimă și accidente vasculare cerebrale. Cu toate acestea, dietele moderne conțin mult prea mult sodiu iar potasiu în cantități mai mici. Poți, însă, completa acest lucru incluzând în dieta ta o mulțime de frunze verzi, banane, stafide sau portocale.

Un adult are nevoie de aproximativ 4.700 mg de potasiu zilnic, în timp ce femeile însărcinate au nevoie de ceva mai mult cu 5.100 mg. Suplimentele sunt o modalitate excelentă de a te asigura că obții o doză suficientă din acest nutrient important, în special pentru cei care iau medicamente diuretice, deoarece acestea elimină potasiul și pot apărea astfel, probleme la inimă.  Cei cu boli de rinichi sau persoanele în vârstă trebuie să fie atente și să-l ia cu moderație și la recomandarea specialistului.

Vitamina K

Vitamina K joacă un rol foarte important în organism. Se găsește în legumele cu frunze verzi, lactate și uleiuri vegetale, acestea reprezentând cea mai importantă sursă de vitamina K din dieta noastră. Vitamina k îndeplinește mai multe roluri în organism. Dintre acestea amintim: rol în coagularea sângelui, prevenirea calcifierii vaselor de sânge, reduce riscul de boli cardiovasculare, ajută la menținerea sănătoasă a oasele, reglează nivelul de calciu din oase.

În lipsa acestei vitamine, am putea sângera în cazul unei leziuni, până ar surveni decesul. De asemenea, vitamina K previne osteoporoza, îmbunătățește sănătatea oaselor și reduce riscul fracturilor osoase.
Alimentele precum carnea, ouăle, brânza și verdețurile sunt surse abundente de vitamina K. Aportul zilnic de vitamina K recomandat este de 120 mg pentru bărbați și 90 mg pentru femei.

vitamine și minerale din uleiuri vegetale

Vitamina C, una dintre cele mai importante dintre vitamine și minerale

Vitamina C se numără printre cele mai importante vitamine și minerale de care are nevoie organismul. Poate ajuta la prevenirea mai multor afecțiuni precum cele cardiovasculare, boli oculare și întărește sistemul imunitar. Are rol și în menținerea elasticității pielii, menținând-o mai mult timp tânără și fără riduri.
Pe scurt, vitamina C este una dintre cele mai importante vitamine cu rol în menținerea sistemului imunitar. Asta înseamnă că va face organismul mult mai rezistent în fața răcelilor sau a virusurilor.

Consumând multe fructe precum citrice, fructe de pădure, broccoli și ardei îți vei asigura necesarul de vitamina C. Dacă, însă, nu consumi suficiente fructe și legume poți să iei și un supliment al acestei vitamine. Aceste suplimente se găsesc sub diverse forme, fie capsule efervescente, fie de supt, iar excesul de vitamina C din organism va fi eliminat prin urină. Practic organismul își va lua zilnic exact doza de care are nevoie, iar excesul îl va elimina. De aceea este bine ca zilnic să ne asigurăm aportul necesar al acestei vitamine.

vitamina C

Vitamina E

Vitamina E este un alt antioxidant care, protejează celulele de radicalii liberi, precum poluarea, fumatul, pesticidele, radiațiile și altele. Aceasta întărește sistemul imunitar și încetinește îmbătrânirea celulară. Acest lucru o face să constituie unul dintre ingredientele de bază ale multor produse cosmetice și ale suplimentelor anti-îmbătrânire. Poți obține doza zilnică din alimente precum verdețurile, fructele, legumele, arahide, ouă și alte alimente.

Contribuie la menținerea sănătății vaselor de sânge și luptă împotriva formării cheagurilor de sânge și a bolilor coronariene. Pe lângă aceste beneficii, vitamina E mai ajută la menținerea sănătății ochilor, ajută la formarea de noi țesuturi, menține sănătatea vaselor de sânge, protejează ficatul, iar în caz de arsuri grăbește vindecarea. Și aceasta ocupă un loc important între cele mai importante vitamine și minerale necesare unui organism sănătos.

vitamine si minerale- vitamina E

Multi-vitamine și minerale

Lipsa nutrimentelor din dieta zilnică ne poate afecta sănătatea, așa că majoritatea oamenilor folosesc suplimente de multi-vitamine pentru a completa deficiențele. Totuși, specialiștii susțin că acestea ar trebui luate doar la recomandarea medicilor, în urma unor analize medicale care să releve cu adevărat necesitatea de a consuma astfel de suplimente cu multi-vitamine, conform sursei.

S-ar putea ca organismul vostru să nu necesite toate vitaminele aflate în complexul respectiv și din această cauză, excesul unora ar putea cauza sănătății. Cu toate că există numeroase astfel de suplimente de multi-vitamine cel mai indicat este să-ți alimentezi organismul cu vitamine pe care să le asimilezi dintr-o alimentație sănătoasă. Astfel că, fructele și legumele sunt cele mai la îndemână surse pentru un complex de vitamine și minerale necesare unui organism sănătos.

 

surse: doc.ro, healthline.com, buzznoble.com, sfatulmedicului.ro,ziare.com

surse foto: pixabay.com

RASPUNDE

Te rog adauga comentariul tau
Introdu numele tau aici